Parempien
valintojen blogi

Tervetuloa oppimaan lisää hyvinvoinnista, terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta!

Anna-Maijan kokemus 8 viikon Startissa: ”Ymmärsin, että olin syönyt vain varmuuden vuoksi”

Tämä on minun tarinani 8 viikon Startissa. Olen 67 vuotias, 4 vuotta eläkkeellä ollut yksin elävä naisihminen Tampereelta ja kaiken lisäksi savolainen. Painoa oli päässyt kertymään vuosien mittaan niin kuin varmasti monelle muullekin, mutta kun olen perusterve (ainoastaan perinnöllinen verenpainetauti) niin koskaan ikinä milloinkaan ei kukaan lääkäri tai terveydenhoitaja sanonut, että pitäisi laihduttaa, vaikka joskus sitä ihan tivasin. Monta kertaa ajattelin, että nyt kyllä otan niskasta kiinni ja aloitan, mutta aina se johonkin jumittui.

Viime vuoden lopulla törmäsin 8 viikon Starttiin verkossa. Ajattelin, että kahdeksan viikkoa ei voi olla niin pitkä aika, ettenkö sitä pystyisi ”kestämään” ja siksi liityin porukkaan. Tein itselleni tavoitteen, että teenkin tästä pidemmän reissun, eli koko vuoden pituisen ja laitan tavoitteeksi kg/kk ja silloin olisin vuoden lopussa ihannepainossa, ja niin lähdettiin matkaan. Ajattelin kuitenkin heti alkuun, että sävellän tätä juttua omilla mieltymyksilläni ja niinhän ohjeissakin annettiin luvan kanssa tehdä.

Aamiainen aina omaan tyyliin

Luin aina tarkasti kulloisellekin viikolle annetut ohjeet ja katsoin videot. Tulostin ensimmäiseltä viikolta reseptit ja aloin tehdä niiden mukaisia ruokia. Opin, että ruokarytmistä täytyy pitää kiinni ja sen, että nälkään ei kuole. Kun pidin ruokarytmistä kiinni, myöskin välipalat jäivät pois ja mikä ennen kaikkea jäi pois, oli tissuttelu.

Oli mukavaa, kun sai juoda saunaoluen, mutta kun sekin jäi pois, otin tilalle kuivan siiderin, ettei nyt menisi liian terveelliseksi. Aamiainen minulla oli aina minunlainen ja 8 viikon mallista poikkeava ja siitä en luovu, mutta muutoin pysyin mielestäni hyvin ruokavaliossa.

Ymmärsin, että olin aiemmin syönyt varmuuden vuoksi, koska huomasin, että hyvin tulen toimeen vähemmällä ja jaksan.

Tankkaamatta jaksaa

Olen melko liikunnallinen. Talvella harrastan lavatanssijumppaa, kuntosalia, hiihtoa ja vesijuoksua. Liikun neljästä viiteen kertaa viikossa. Huomasin, että hyvin jaksan vaikka en tankkaa kuten aiemmin. Hyvä ohje on se, että puolet hiilihydraateista ennen suoritusta ja puolet jälkeen. Kunhan kesä tulee, niin sitten alkaa golf!

Näin mentiin 8 viikkoa, olo ollut todella energinen ja hyvä, paino pudonnut tähän aamun mennessä 3,9 kg, eli olen edellä vuoden tavoitteestani. Verenpaine on myöskin laskenut.

Näillä eväillä aion jatkaa vuoden loppuun ja kun usko alkaa horjua, palaan katsomaan jonkun videon ohjelmasta tai lukemaan facebookia.

Olen kiitollinen tästä matkasta.

– Anna-Maija

Tässä juttusarjassa 8 viikon Startin käyneet kertovat kokemuksiaan valmennuksen loppupuolella.

Koitko tämän hyödylliseksi? Jaa postaus ystävällesi tai sosiaalisen median tilläsi!

8 VIIKKOA

parempia valintoja

Haluamme kannustaa tekemään parempia valintoja arjessa, jotta voisit paremmin. Jaamme täällä inspiraatiota ja vinkkejä terveyteen ja hyvään oloon. 

Valmennukset

Ravintovalmennukset

Lue lisää ravintovalmennuksistamme

Treenivalmennukset

Lue lisää treenivalmennuksistamme

Tilaa nyt suosittu uutiskirjeemme!

Jätä sähköpostiosoitteesi tähän, niin saat sähköpostiisi maukkaita terveellisiä reseptejä, vinkkejä kuinka pitää yllä terveyttä ja tiedon uusista tarjouksista ja tuotteista!

Ota yhteyttä

Copyright 2022 – 8viikkoa OY – All Rights Reserved