Parempien
valintojen blogi

Tervetuloa oppimaan lisää hyvinvoinnista, terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta!

Olemme vain tapojemme summa – Miten elämäntapamuutos tehdään?

Aloitetaan siitä, mikä oikeastaan on elämäntapa ja mistä puhutaan kun puhutaan elämäntavoista. Elämäntapa koostuu kaikista niistä tavoista ja rutiineista, jotka ohjaavat kaikkea, mitä teemme päivittäin ja toistuvasti. Elämäntavat ovat siis sellaisia tapoja, joita ei tarvitse miettiä vaan ne ovat automaattisesti tapahtuvia valintoja ja tekoja. Tavat ovat olleet ja ovat edelleen erittäin tärkeitä ihmislajin kehitykselle ja hengissä selviytymiselle. Ne säästävät aivoilta erityisen paljon energiaa, jolloin sitä riittää muunlaiseen puuhaan ja kehittymiseen kuin päivittäin toistuvien asioiden pohtimiseen.

Me ihmiset olemme siis aina tekojemme summa. Jos elämme terveellisesti ja teemme toistuvasti itseämme eteenpäin vieviä asioita, todennäköisesti olemme hyvässä kunnossa ja elämämme menee eteenpäin. Jos elämäntavat ovat ohjautuneet terveyttä ja hyvää oloa nakertavaksi, niitä on syytä tarkastella niitä tarkemmin. Ensimmäinen askel on siis pohtia, mitkä kaikki päivittäiset puuhasi ovat tärkeimpiä ajatellen omaa hyvinvointiasi.

Ravitsemuksen rooli

Erittäin merkittävässä roolissa elämäntapamuutoksessa ovat luonnollisesti meidän ruokailutottumuksemme. Valinnat siitä, mitä lautasellemme päätyvät ovat saattaneet muokkaantua elämän eri tekijöiden johdosta elimistöä sisältäpäin tuhoavaksi voimaksi. Painoa kertyy, verenpaine kuormittaa verisuonia, verensokeriarvot tulehduttavat elimistöä ja aivot ovat sumun peitossa. Monesti kuitenkin itse tiedostamme omat huonot elämäntapamme.

Miksi sitten huonoja elämäntapoja on toisinaan todella vaikea muuttaa? Usein tämä johtuu selkeän korvaavan toimintamallin puutteesta. Lisää haastetta luovat median keskenään hyvin sekavat artikkelit ja ohjeistukset terveyteen liittyen – se mikä on tänään kaikista pahinta, onkin huomenna parasta ikinä. Yritä siinä sitten luoda pysyvää elämäntapaa, kun edellisen viikon ohjeet kumotaan tällä viikolla. Media voi myös olla huono terveysneuvojen tarjoaja, sillä sen tulot perustuvat siihen, että ihmiselle jää jatkuva tiedonnälkä, eikä koskaan anneta tyhjentäviä vastauksia aiheeseen.

Muutettavaa on usein myös niin paljon, ettei tiedä mistä lähteä liikkeelle. Elämäntapamuutosta aloittaessa saattaakin tulla yrittäneeksi haukata liian isoa palaa kerrallaan. Tehdään liian monta muutosta kerralla, jolloin hommalla ei ole kantavaa pohjaa. Kun yritetään muuttaa liian montaa asiaa kerralla, korttitaloefekti on lopulta lähes vääjäämättömästi edessä – homma sortuu omaan mahdottomuuteensa.

Elämäntapamuutos tapahtuu asteittain

Se ottaa aikaa ja toistoja, että jostain asiasta tulee aidosti tapa, jonka edessä ei tarvitse tuumailla teenkö vai enkö. Kun on saanut yhden asian kulkemaan rutiinilla, voi lähteä seuraavan muutettavan asian pariin. Elämäntapamuutoksessa on usein hyvä lähteä liikkeelle syömisestä. Se on kuitenkin kaiken perusta. Epäterveellistä ruokavaliota et saa liikuttua terveelliseksi.

Syömisen uudelleen opettelu vaatii tuekseen selkeän ohjenuoran. Kaiken informaatiotulvan keskellä saattaa olla haasteellista tietää, mikä kaikesta siitä tiedosta on oleellista. Lisäksi monesti ohjeet ovat hyvin suppeita ja rajattuja, eivätkä anna mahdollisuutta soveltaa omien elämäntilanteiden, mieltymysten tai eettisten arvojen mukaan. Valintojen ymmärtäminen on myös tärkeää, jotta osaa soveltaa ja säveltää eri elämäntilanteissa. Oikean ruokavalion rinnalla kannatta kiinnittää huomiota riittävään nukkumiseen ja vatsan toimintaan. Niistä koostuu onnistunut elämäntapamuutos. Oikein koostettu ruokavalio tulee lopulta myös kaikkia muita muutoksia, joita ehkä myöhemmin tahdot tehdä, kuten liikunnan aloittaminen tai tupakoinnin lopettaminen.

Sekään ei toki vielä riitä, että tietää mitä olisi hyvä tehdä ja miten pitäisi syödä. Tieto ilman tekoja on lopputuloksen kannalta sama kuin ei tietäisi. Tarvitaan siis aitoja askeleita muutoksen eteen. Yksinään saattaa olla haasteellista mennä eteenpäin. Silloin on ehdottoman tärkeää, että ympärillä on ihmisiä, jotka auttavat ja ymmärtävät. Kun itse olet keskellä muutosta, ulkopuolisen tokaisema “syöt vaan vähemmän kuin kulutat” ei yleensä auta matkalla yhtään. Usein merkittäviä ihmisiä ovat sellaiset, jotka käyvät samaa muutosta. Vertaistuki onkin monen muutoksen tärkeitä pilareita. Ehdottoman tärkeää on lisäksi saada apua ja tietoa luotettavista lähteistä.  Tässä kohdassa esiin tulee ammattivalmentajien tuki.

Onnistuneen elämäntapamuutoksen kulmakivet

  1. Yksi isompi muutos kerrallaan.
  2. Selkeä toimintamalli, mikä joustaa tilanteen mukaan.
  3. Luotettavat ihmiset auttamaan tarvittaessa.
  4. Vertaistuesta voimaa

Koitko tämän hyödylliseksi? Jaa postaus ystävällesi tai sosiaalisen median tilläsi!

UUSI 8 VIIKON STARTIN RYHMÄ ALOITTAA PAINONPUDOTUSRUOKAVALION SEURAAMISEN 10.10.

Varaa paikkasi etukäteen 49 € kampanjahintaan
(hinta normaalisti 129 €, joten säästät 80 €)

Vuoden 2022 viimeinen ryhmä aloittaa matkansa maanantaina 10.10. 

Toimi nyt, koska 49 € kampanjahinta on voimassa vain sunnuntaihin asti. 

Ota yhteyttä

Copyright 2022 – 8viikkoa OY – All Rights Reserved