Seuraavat 8 viikkoa

Uutiskirje 6/19

Mitä tehdä, jos vatsa ei toimi normaalisti kuumana päivänä?

Lämpimällä ruoka ei maistu tai tuntuu, että se ei sula. Silloin ei kannata syödä, vaan noudattaa mielummin Etelä-Eurooppalaista ruokarytmiä ja nauttia raskaammat ateriat vasta illan tullen ja lämpötilan laskettua.
Teemu käy videolla tarkemmin läpi, miksi näin kannattaa toimia, ja mikä muu auttaa helteellä syömiseen.


Vältä yleisimmät nesteytysvirheet helteellä

Helteisessä säässä nestehukka voi hiipiä huomaamatta. Nestehukan riskistä kannattaa olla tietoinen ja tarkkailla omaa kehoa.

Nestehukan tunnistamiseksi kannattaa ensisijaisesti seurata pissan väriä. Jos tuotos alkaa olla tumman keltaista, keho kaipaa nesteytystä.

Veden juonti auttaa nestehukkaan, mutta liika juominen itse asiassa stimuloi janontunnetta lisää, ja jos juo koko ajan janontunteen mukaan, usein päädytäänkin vain pahentamaan tilannetta.

Kun elimistöllä ei ole vedelle tarvetta, ylimääräinen neste vain huuhtelee kehoa, eli vessassa käydessä huuhtoutuu esimerkiksi tärkeitä elektorolyyttejä pois kehosta. Elektrolyytit sitovat ja jakavat nestettä kehossa, ja siksi niiden huuhtoutuminen on vain nestehukkaa lisäävä tekijä.

Janontunnetta kannattaa joka tapauksessa tarkkailla ja tunnustella - onko minulla jano ja onko tullut juotua riittävästi.

Nestehukkaan johtaa useimmiten liian vähäinen juodun nesteen määrä.

- Joit vettä tai et, nestettä poistuu elimistöstä jo pelkästään hengityksen mukana. Se kannattaa muistaa, mutta toisinaan toinen nestehukan aiheuttaja on liian suuri juodun veden määrä, Eloranta teroittaa.

Nestehukan oireita ovat kuiva suu, päänsärky, lihasheikkous ja -krampit, väsymys, voimattomuus,  huimaus ja ärtyneisyys.

- Nämä merkit kannattaa pitää mielessä, jos kärsii helteellä esimerkiksi päänsärystä ja miettii, että mitä sille voisi tehdä, valmentaja Teemu Eloranta huomauttaa.

Pitkälle edenneen nestehukan merkkejä ovat sekavuus, kuopalle painuneet silmät, kuume, hikoilemattomuus, sydämmenlyöntitiheys ja verenpaineen lasku, kuiva iho.

Lämpötilan ja hikoilun huomioimatta jättäminen johtaa nestehukkaan eli kuuma ilma vaikuttaa suoraan nesteen tarpeeseen.

- Vaikka oltaisiin kylmässä ilmassa, mutta touhutaan niin paljon, että hikoillaan, sekin lisää nesteen tarvetta.

Myös muutokset ruokaavaliossa vaikuttavat. Jos hiilihydraattien määrää laskee ruokavaliossa, myös nestettä poistuu kehosta. Tämä saattaa myös johtaa lieviin nestehukkaoireisiin.

Hyvä nesteytys

Vettä tulisi juoda tavallisena päivänä, jolloin ei ole kuumaa säätä tai esimerkiksi raskasta urheilua, keskiarvoisesti litrasta kahteen.

Suolan määrä tulisi olla vähintään viisi grammaa päivässä, mutta määrä on aina henkilökohtainen ja myös muuttuva. Toisinaan kannattaa syödä reilustikin enemmän.

- Muitakin elekrolyyttejä kannattaa lisätä oman tarpeen mukaan. Kesällä voi esimerkiksi hedelmän lisääminen ruokavalioon olla hyvä keino ennaltaehkäistä nestehukkaa.

Teemu painottaa muuttujien tärkeyttä. Kesällä lämpötilan muutos tekee radikaalin muutoksen nesteen tarpeeseen.

- Muista, että henkilökohtainen taipumuksesi hikoilla on myös tiedostettava. Enemmän hikoilevien on juotava enemmän.

Huomioi myös se, mitä teet. Jos hakkaat puita ulkona, se menee helposti kovatehoisesta urheilusuorituksesta ja silloin nesteeen tarve on sen mukainen. 


Syö, nauti ja juo koko kesä ilman kesäkiloja?

 

Monille meistä kesäloma tarkoittaa sitä, että pistetään aivot nollille ja otetaan ansaitusti irtiotto. Juodaan, syödään, juhlitaan ja otetaan rennosti.

On päivän selvää, että harvaa kiinnostaa miettiä ruokavalintoja kesän aikana kun haluaa keskittyä rentoutumiseen.

Mutta!

Jos miettisi edes pari tuntia asiaa ennen kuin heittää hanskat naulaan tai korkkaa ensimmäisen oluen. Sitten saattaisi jäädä ylimääräiset kilot ottamatta (tai jopa pudottaa muutamia kiloja)

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi kesällä nauttia alkoholijuomista tai esimerkiksi grilliruoista. Päinvastoin.

Kysymys on siitä, miten asian tekee.

Jos haluat tietää miten vietät maukkaan ja (jos haluat, niin myös kostean) kesän ottamatta ylimääräisiä senttejä vyötärölle tai kiloja puntariin, tässä olisi sinulle siihen varmasti markkinoiden paras ratkaisu:

Ammattilaisten laatima 7 päivän ravintosuunnitelma kesälle.

Tästä mukaan

5 ajatusta motivaation ylläpitoon kesällä

Kesä tuo aina mukanaan juhlia, lomaa, mökkeilyä ja kaikenlaista arjesta poikkeavaa. Juhlista kannattaa ottaa kaikki irti ja nauttia täysillä kaikesta siitä, mitä päättää tehdä ja syödä. Yksikään kalori ei katoa, vaikka asiaa miten stressaisi tai syyttäisi itseään. Stressaaminen toimii tässä asiassa vain täysin itseäsi vastaan.

Tässä Teemu Elorannan kysymykset, joita voi olla hyvä pohtia kesän juhlien ja loman koittaessa.

Kysy itseltäsi nämä viisi kysymystä:

  1. Pitääkö kaikki lyödä ”läskiksi”, jotta voi aloittaa uudestaan?
  2. Jos kaikki menee ”läskiksi”, onko oloni hyvä? 
  3. Voiko asioista nauttia sopivasti, ilman övereitä?
  4. Auttaako oman lähipiirin sosiaalinen paine minua voimaan hyvin?
  5. Kumpi on tärkeämpää: mitä kuvittelen lähipiirin minusta ajattelevan vai miten hyvä olo minulla on?

Selkiytä itsellesi mikä on oikeasti tärkeää juuri nyt ja minkä ajattelen olevan tärkeää kesän jälkeen?

Jos takanasi on onnistunut projekti, nyt on se aika, kun voit ratkaista, miten homma jatkuu syksyllä.


Resepti: Mansikka-
vuohenjuustosalaatti

- Salaattisekoitusta

- Kypsiä mansikoita

- Pehmeää vuohenmaitojuustoa

Kokoa salaatti mieleiselläsi tavalla ja tarjoa grilliruoan lisukkeena. Tämä salaatti ei kastikkeita kaipaa, mutta mikäli sinä kaipaat, lorauta päälle hieman laadukasta Extra Virgin –oliiviöljyä tai valmista helppo sitruunavinegrette:

- 1rkl sitruunamehua

- 2rkl rapsiöljyä

- Ripaus suolaa

- Ripaus mustapippuria

Sekoita öljy ja sitruunamehu toisiinsa, mausta suolalla ja pippurilla. Kaada kastike salaatin päälle vasta juuri ennen tarjoilua ja kääntele varovaisesti salaatin joukkoon.