Seuraavat 8 viikkoa

Uutiskirje 8/19

Teemu näyttää miten pienillä liikkeillä voi korjata huonon asennon aiheuttamia vaivoja

Vaikka miten tietäisit, millainen on täydellinen työskentelyasento ja miten kuuluisi istua hyvässä ryhdissä tai nostaa jaloilla, niin kuitenkaan tule tehtyä koko ajan.
8 viikon valmentaja Teemu Eloranta antaa vinkit, miten korjata tilannetta pienillä vastaliikkeillä.
Kolmella helpolla liikkeellä saat korjattua huonon työ- tai kännykänselausasennon haittoja.


“Ilman Starttia en olisi aloittanut liikuntaa ja palkannut valmentajaa.”

Jos en olisi käynyt 8 viikon Starttia, en olisi hankkinut myöskään henkilökohtaista kuntosalivalmentajaa.

Näin sanoo Päivi Siggberg, joka kävi 8 viikon Startti -valmennuksen vuoden 2018 syksyn ryhmässä.

Päiville Startti oli vain startti kaikkeen muuhun: sitä on seurannut nyt jo melkein vuoden jatkunut pysyvä ajatusmaailman muutos, parempi itsetunto ja pitkään vielä valmennuksen jälkeenkin jatkuva painon putoaminen.

- Aivan varmasti olisi jäänyt kuntoilu aloittamatta. En ole koskaan ollut mikään sohvaperuna, mutta tällaista liikuntaa en ennen starttia harrastanut.

Kahdeksan viikon aikana Päivin paino putosi yhteensä 11 kiloa. Valmennuksen ajan hän noudatti ohjeita kirjaimellisesti. Sen jälkeen ruokavaliossa on ollut sama pohja, mutta määrät ovat vaihdelleet eikä valintojen suhteen ole tarvinnut olla tiukkapipoinen.

- Välillä olin jopa kuukauden Uudessa Seelannissa ja söin siellä mitä huvitti, mutta kun ajatusmaailma on tuttu, sekään heilauttanut painoa takaisin.

Pieniä poikkeuksia ohjeisiin Päivi teki Startin aikana, sillä hän joi syksyn pimenevinä iltoina muutamaan otteeseen pari lasia viiniä. Ilo oli suuri, kun paino ei hiipinyt takaisin viinilasillisien jälkeenkään.

- Aiemmin olisin lopettanut tähän, sillä olisin ajatellut viinin pilaavan kaiken. Nyt tiesin miten toimia ja suhtautua asiaan.

Lihasta tilalle

Tähän mennessä kuluneen vuoden aikana kiloja pudonnut yhteensä 17. Tammikuussa aloiteutussa kuntovalmennuksessa pudotettujen rasvakilojen tilalle on tullut paljon lihasta treenin myötä, joten rasvaa on palanut vielä menetettyjä painokiloja enemmän.

- Olen kaikenlaista elämässäni testaillut painonhallintaan, mutta tämä muutti kaiken. Ajattelin ottaa nyt kesän jälkeen vielä pienen neljän viikon spurtin ja palata tiukkaan Startin ruokavalion noudattamiseen.

Iloisia muutoksia Päivi kertoo huomanneensa myös vatsan toiminnassa sekä energiatasoissa.

- Startin myötä energia tasot ovat nousseet hurjasti. Se on ilahduttanut paljon, Päivi hymyilee.


Pysyvää elämäntapamuutosta ei tehdä stressaamalla vieläkin enemmän

 

Kesä on nyt useimmille takana ja nyt moni ajattelee, että nyt otetaan itseä niskasta kiinni ja pistetään tänä vuonna elämäntavat kuntoon.

Tarkemmin sanottuna: tehdään jotain niille ylimääräisille kiloille mitä kesän aikana tuli poimittua mukaan.

Luoda jotain pysyvää. Ehkä asteen hitaammin ja helpommin, mutta samalla myös sellaisella nopeudella, että muutoksesta tulee osa minua. Mieli pysyy muutoksen perässä ja tällä tavalla välttää jojo-ilmiön.

Liikunta saa odottaa hetken. Niin kauan, että on energiaa ja oikea halu ryhtyä liikkumaan. Lenkkipolulle ehtii kyllä, jos sinne mieli halajaa.

Tee yksi yksinkertainen päätös tehdä asia lempeästi ja fiksusti oikein.

Mikäli se olet sinä, lähde meidän mukaan.

8 viikon startti on saatavilla kampanjahintaan tämän viikon ajan
Mukana jo yli 6775 osallistujaa
Kolme valmentajaa ja muut osallistujat tukenasi
Ei ihmekikkoja, ei pussikeittoja, ei pikaa, ei superia. Vain tavallista jokaisesta kaupasta löytyvää ruokaa.

Käy nappaamassa paikkasi valmennuksesta.

Tästä mukaan

5 vinkkiä parempaan uneen:

1. Ennen nukkumaan menoa kirjoita seuraavana päivänä muistettavista asioista, jotta ne eivät yöllä pyöri mielessä.

2. Sänky on nukkumista ja rakastelua varten. Se saattaa häiritä unta, jos mielesi yhdistää sängyn johonkin muuhun toimintaan. Kirjan lukeminen voi olla poikkeus, mutta sängyssä luettava kirjakaan ei saisi olla liian ”jännittävä”.

3. Pyri käymään nukkumaan rutiininomaisesti aina samaan aikaan siten, että ehdit nukkumaan noin 8 tuntia. Muutkin iltaan tulevat toimenpiteet on hyvä tehdä rutiininomaisesti samaan aikaan ja vielä samalla tavalla, jotta mieli alkaa valmistautumaan nukkumista varten.

4. Valitse tyyny oman nukkuma-asentosi mukaan. Markkinoilla on paljon erilaisia tyynyjä, ja sen valintaan kannattaa hiukan uhrata aikaa. Usein on hyvä olla myös ekstra-tyyny, jonka voi tarvittaessa laittaa polvien väliin tai halata tukeakseen olkapäätä.

5. Pyri nukkuessasi hengittää rauhallisesti nenän kautta. Kokeile hengitysharjoituksia ennen nukkumaan menoa. Tässä yksi vaihtoehto:
- Sulje suu
- Hengitä sisään nenän kautta mahdollisimman syvään
- Hengitä rauhallisesti ulos nenän kautta ja sano mielessäsi numero yksi. Seuraavalla hengityskierrolla tee samalla tavalla, mutta sano mielessäsi numero kaksi Toista tätä 10 tai useamman hengityksen ajan.


Resepti: Kiireisen aamun eväät töihin

Tiedätkö sen kiireisen aamun, kun huomaat vasta matkalla, että eväät jäivät jääkaappiin tai työpäivä tuli sovittua niin täyteen tapaamisia, ettei lounaalle jäänyt aikaa ja työmatkalla pitää pysähtyä kauppaan.
Kiireiseen päivään tai muuten vain vaivatonta lounasvaihtoehtoa etsivälle kaupasta saa nopeasti koottavan evään:
- Raejuustoa

- Mustikoita tai mitä tahansa mieleisiä marjoja

- Auringonkukan siemeniä tai pähkinöitä

Kokoa annos lautaselle ja nauti rauhassa. Syömisen jälkeen anna itsellesi vielä pieni hetki, ennen kuin jatkat kiireistä päivää. Näin helpotat ruoan sulamista.