Vielä ehdit mukaan 8 viikon Starttiin! Hyödynnä tarjous nyt!

Lataa ilmainen e-reseptikirja ja testaa 8 viikon Startin reseptejä

8 viikon Startti opetti suhtautumaan rennosti uneen – ja unettomuuteenkin

Jari Estola oli kärsinyt lyhyistä yöunista ennenkin, mutta 8 viikon Startin ruokavalio toi energiaa miehelle vielä lisää. Huonot unet kuitenkin väistyivät, kun hän noudatti uniin samoja valmennuksen neuvoja kuin ruokailuun.

8 viikon Startissa keskitytään tekemään elämäntapamuutosta asia kerrallaan. Valmennus tähtää terveelliseen ja pysyvään ruokavalioon, josta jokainen saa muokattua itselleen mieleisen.

Jos taustalla on säännöllinen liikuntaharrastus, sitä ei tarvitse eikä kannata lopettaa, mutta uuden liikuntaharrastuksen aloittaminen kannattaa säästää siihen hetkeen, kun uusi tapa ruokailla on jo vakiintunut.

Liikunnan sijaan keskitymme 8 viikon Startissa uneen ja sen merkitykseen.

Jos unet eivät ole kunnossa, kannattaa aamuisin mielummin nukkua hetki pidempään kuin herätä aikaisin ja lähteä lenkille.

Hyvät ja riittävät unet tukevat ja helpottavat ruokavaliomuutoksen tekemistä monella tapaa.

Nukkuminen ei kuitenkaan ole kaikille sitä, että laitetaan pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Unettomuus tai nukahtamisvaikeudet ovat yleisiä.

Väestötutkimusten mukaan noin kolmannes aikuisista kärsii ajoittaisista unettomuusoireista, ja lyhytkestoista unettomuutta esiintyy vuosittain lähes joka viidennellä aikuisella.

Unettomuus ja nukahtamisvaikeudet ovat lisääntyneet viime vuosikymmenien aikana erityisesti työtätekevällä väestöllä.

 

Ruokavaliomuutos vaikutti uniin

Joillekin käy myös niin, että 8 viikon Startin mukainen ruokavalio tuo vain lisää energiaa.

Näin kävi 8 viikon Startin tammikuun 2021 ryhmään osallistuneelle Jari Estolalle.

– Olen ollut aina aika herkkäuninen, mutta vireystason nousun myötä nukkuminen kävi vain entistä hankalammaksi.

Jari kertoo nukahtaneensa helposti, mutta toisinaan heränneensä jo muutaman tunnin kuluttua tosi pieneenkin ääneen tai valoon.

– Ostin kesällä Ouran älysormuksen, ja opiskelin sen avulla, millaisilla jutuilla se antoi parempia tuloksia nukkumisestani. Lopulta tein unesta itselleni jonkinlaisen mörön ja aloin turhaan stressata sen kanssa. Ajattelin, että mun pitää nukkua, ja en vaan pysty.

Jari kävi juttelemassa asiasta myös työterveyslääkärin kanssa ja sai häneltä samat yleiset neuvot illan rauhoittamisesta, kahvin ja sinisen valon välttämiset ja monet muut usein hyvät vinkin.

Nekään eivät kuitenkaan tuoneet parempaa lopputulosta.

Armollisuus auttoi

Univaikeuksien takia Jari koki erityistä stressiä 8 viikon Startissa valmennuksen unta käsittelevällä viikolla. Lopulta kaiken kokeiltuaan Jari päätti kokeilla uneen liittyen samaa neuvoa, jonka oli oppinut 8 viikon Startissa ruokailusta – armollisuutta.

Hän oivalsi, että ruokailun kanssa kaikki sujui, koska hän oli armollinen itseään kohtaan, miksi se ei toimisi unen kanssa.

Jari huomaa nyt, että parannusta on tullut vaikka edelleen toisinaan hän nukkuu viisi tuntia yössä, toisinaan seitsemänkin.

– Kaveri kerran sanoi minulle, että jos kerran jaksat päivät, niin kai sitten nukun itselleni riittävästi. Jaksan kyllä urheilla, liikkua ja olla mukana kaikessa. Ehkä tämä sitten riittää eikä minua ole luotu nukkumaan niin pitkiä unia.

Vaikka liian vähäinen uni voi toisinaan olla painonpudotusta hidastava tekijä, Jarilla ei niin ole kuitenkaan käynyt.

Lyhyistä unista huolimatta Jari on päässyt tavoitteeseensa.

– En mä laihduta, en ole laihduttanut enää pitkään aikaan enää. Tämä on mun elämääni nyt, eikä mikään saa mua palaamaan takaisin siihen vanhaan.

Jari on sallinut itselleen herkkuja lauantaisin. Hän syö pullan tai pienen pussillisen karkkia, mutta toisinaan siitä tulee jopa tukala olokin.

– Olen sallinut sen, mutta en silti tee sitä ihan joka lauantai. Se riittää, että tiedän voivani syödä, jos niin haluan.

Jarin painonpudotustarinan voit lukea kokonaisuudessaan täältä.

Jaa artikkeli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pudota painoa ruokavaliolla!

8 viikon Startti on suosittu laihdutusruokavalio, jossa syödään tavallista jokaisesta kaupasta löytyvää ruokaa.

Valmista ateriasuunnitelmaa seuraamalla pudotat painoa – ilman liikuntaa.

Koe miten voit päästä ylimääräisistä kiloista eroon pelkästään syömällä ja saada pysyvän muutoksen ulkomuotoon.

8 viikon aikana keskimääräinen painonpudotus osallistujilla on 6,3kg.

Tilaa tänään ja saat kaupan päälle 178 eurolla verkkokursseja, jotka tukevat painonpudotusta!

Haluatko pudottaa painoa ilman liikuntaa ja aloittaa tänään?

52 viikkoa on palvelu, joka tekee painon pudottamisesta ja hallinnasta helppoa.

Se tarjoaa sinulle valmiin ateriasuunnitelman niille päiville kun et jaksa miettiä mitään – ja yli 700 reseptin reseptipankin, jonka avulla syöt joka päivä sinulle maistuvaa ruokaa ja samalla paino putoaa.

Ei enää arvailua tai monimutkaisia laskelmia; voit keskittyä nauttimaan herkullisesta ruoastasi tietäen, että se tukee tavoitteitasi terveellisellä ja tasapainoisella tavalla.

Liity nyt ja  pääset aloittamaan heti!

Ennakkoilmoittaudu seuraavaan 8 viikon Starttiin ja saat nämä edut

8 viikon Startti on suosittu painonpudotusruokavalio, jonka avulla pudotetaan painoa täysin ilman liikuntaa.

Seuraava ryhmä aloittaa 21.8. ja nyt kannattaa ennakkoilmoittautua mukaan, sillä….

Päivää
Tuntia
Minuuttia
Sekunttia

Jätä yhteystietosi ennen 27.7. torstaita, sillä sen jälkeen ennakkoilmoittautuminen suljetaan!

Huom! Ilmoittautuminen ei sido sinua mihinkään!

Lisää kirjoituksia tästä aiheesta

Reseptit

Retiisi-vadelmasalaatti

Tässä maukkaassa salaatissa yhdistyy vadelmien raikkaus ja salaattijuuston suolaisuus. Retiisi tuo ihanaa purutuntumaa ja vadelmakastike kruunaa koko salaatin.

LUE ARTIKKELI
Reseptit

Vadelma-raparperituorepuuro

Tuorepuuro on kiireisten aamujen pelastus. Sen voi tehdä jääkaappiin odottamaan jo edellisiltana, niin ei aamulla tarvitse miettiä mitä suuhun laittaa.

LUE ARTIKKELI
Reseptit

Vadelmasuklaakulho

Tämä ihana vadelmasuklaakulho on täydellinen aamupala sellaisille aamuille, kun kaipaa jotain hieman enemmän. Tämä noudattaa perusateria 2 ohjeistusta.

LUE ARTIKKELI

Hae sivulta

Viimeisimmät artikkelit