Parempien
valintojen blogi

Tervetuloa oppimaan lisää hyvinvoinnista, terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta!

5 yleisintä sudenkuoppaa painonpudotuksessa

Painonpudottaminen ei ole yleensä se kaikkein haastavin osuus elämäntapamuutoksen tekemisessä. Muutaman kilon painon pudotus on varsin helppo tehdä. Pitkällä tähtäimellä painonpudottajista valitettavan suuri osa joko epäonnistuu ennen kuin saavuttaa tavoitettaan tai palaa takaisin entisiin tapoihin sen jälkeen.

Seuraavassa viisi käytännöllistä vinkkiä, miten välttää yleisimmät syyt, joihin elämäntapamuutos useimmiten tyssää.

 

1. Teet liian monta muutosta kerralla

Jos päätät lähteä painonpudotukseen ”kaikki tänne ja heti” –mentaliteetilla, matka voi tyssätä jo ennen alkujaan. Itselleen kannattaa olla lempeä ja muistaa, että pysyvä muutos vaatii opettelua sekä toistoa. Usein järkevin tapa on aloittaa ruokavaliosta.

Jos et ole aikaisemmin harrastanut liikuntaa, sitä ei kannata aloittaa välttämättä samaan aikaan ruokavaliomuutoksen kanssa. Kun olet muodostanut uudesta ruokavaliosta itsellesi pysyvän tavan, liikunnan aloittaminen tuntuu todennäköisesti luontaisemmalta.

Muutoksen onnistumisen todennäköisyys kasvaa, mitä vähemmän asioita muutetaan kerralla. Jos muutetaan vain yksi asia kerrallaan, muutoksen onnistumisen todennäköisyys on yli 80%, mutta jos muutetaan kolme asiaa kerralla, todennäköisyys, että uudet tavat ovat käytössä vielä kahden vuoden kuluttua on alle 5%.

Kun ruokavalio parantuu, usein myös energiatasot nousevat ja näin liikunta tulee mukaan luonnollista kautta, pakottamatta. Energisenä liikuntakin kuulostaa paljon kutsuvammalta kuin väsyneenä.

 

2. Haluat tuloksia liian nopeasti

Tavoittele pysyvää muutosta sen sijaan, että yrittäisit saada tuloksia mahdollisimman nopealla aikataululla. Maailma on pullollaan erilaisia painonpudotusmenetelmiä, joilla luvataan tuloksia nopeasti ja tehokkaasti. Painoa voi pudottaa näinkin, mutta usein vain hetkellisesti. Kukaan ei jaksa, saatika halua loppuelämäänsä elää pelkillä ateriankorvikkeilla tai äärimmäisen rajoitetulla ruokavaliolla. Vaikka paino pikadieetin tuloksena putoaisikin, yleensä kilot palaavat yhtä nopeasti kun lähtivätkin, ja olet taas alkupisteessä.

Pysyvän muutoksen saavuttaminen vaatii aikaa. Painonpudotus ei ole lyhyen matkan juoksu. Liika stressaaminen nopeiden tulosten saamisesta saattaa vain hidastaa prosessia, joten luota tekemiseesi ja siihen, että ennen pitkää se tuottaa haluamiasi tuloksia. Kannattaa myös muistaa, että kilot saattavat kertyä salakavalasti vuosien mittaan, joten myös niiden karistaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Älä siis kiirehdi.

 

3. Olet itsellesi liian ankara

Pysyvä muutos vaatii paitsi aikaa, myös kärsivällisyyttä ja lempeyttä. Itsensä soimaaminen ei johda mihinkään, joten kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten itselleen päänsä sisällä puhuu. Pienet poikkeamat ruokavaliossa eivät kaada koko venettä, ja on tärkeää löytää ne arkiset tavat, jotka tuntuvat itselle mieluisilta. Painoa pudottaessa on mahdollista myös syödä hyvin, maukkaasti ja tarpeeksi. Herkuttelu ei ole poissuljettua, vaan erittäin suotavaa silloin tällöin. Herkuttelu on mahdollista toteuttaa myös hieman eri tavalla, mihin olet ehkä tottunut.

 

4. Muutoksenpelko

Muutoksenpelko on ihmiselle kovin luonnollista, mutta haitallista silloin, kun tavoitteena on saada aikaan muutosta.

Painonpudotukseen saattaa liittyä menettämisen pelkoa. Joudunko rajoittamaan itseäni liikaa? Joudunko luopumaan monista itselleni tärkeistä asioista? Joudunko näkemään nälkää? Onko tämä viimeinen kerta kun syön suklaata?

Kun kaipaa muutosta, on hyvä tiedostaa, että jos ei ole valmis muuttamaan mitään, mikään ei myöskään muutu. Ajatteluaan on kuitenkin mahdollista muokata positiivisempaan suuntaan aiheen ympärillä: Mitä saan lisää? Minkälaisia uusia asioita opin? Millä tavoin pääsen kehittymään?

Muutoksenpelko ja vastustus estävät meitä kehittymistä ja kasvamasta. Mieli saattaa vastustaa muutosta, koska yksinkertaisesti pelkää tuntematonta. Muutokseen voi kuulua mukavuusalueelta poistuminen, ja se voi herättää kysymyksiä: Miten selviän? Otanko liian ison riskin?

Kun meillä ei ole takeita onnistumisesta tai olemme epävarmoja jostakin, mielemme saattaa vastustella. On tärkeä tiedostaa, että pelot kuuluvat prosessiin, joillekin enemmän ja joillekin vähemmän, ja niistä on mahdollista päästä yli.

 

5. Yrität pärjätä yksin

Elämäntapamuutosta tehdessä olisi tärkeää saada tarvittaessa apua ja tukea. Asioiden kanssa ei kannata jättäytyä yksin, vaan pyrkiä löytämään ympärilleen porukka, joka on joko samassa tilanteessa, tai muutoin valmiudessa auttamaan ja tukemaan prosessin läpi. Ympärillä oleva tuki nousee monelle suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi, jonka avulla painonpudotuksessa tai elämäntapamuutoksessa onnistutaan pysyvästi.

Tuki on tärkeää vaikeissa hetkissä, mutta toisinaan myös ilon, onnistumisen ja oivaltamisen tunteita on mukava jakaa.

Jos mahdollista, etsi ympärillesi samassa tilanteessa olevia ja pidä heihin säännöllisesti yhteyttä. Samassa tilanteessa olevia voi löytää esimerkiksi erilaisten verkkovalmennusten ohessa toimivista ryhmistä.

Koitko tämän hyödylliseksi? Jaa postaus ystävällesi tai sosiaalisen median tilläsi!

UUSI 8 VIIKON STARTIN RYHMÄ ALOITTAA 10.10.

Varaa paikkasi etukäteen 47 € kampanjahintaan
(hinta normaalisti 129 €, joten säästät 82 €)

Vuoden 2022 viimeinen ryhmä aloittaa matkansa maanantaina 10.10. 

Toimi nyt, koska 47 € kampanjahinta on voimassa vain sunnuntaihin asti. 

Ota yhteyttä

Copyright 2022 – 8viikkoa OY – All Rights Reserved